Kameranızın Ses Ayarlarını Atlayın
Kameranızın ses ayarlarındayken, başka neleri kontrol edebileceğinize ve neleri kapatabileceğinize bakın. Pratik olarak, endişelenmeniz gereken tek şey kazanç ayarlarıdır (bu noktaya değineceğiz); tam olarak nasıl çalıştığını ve sesi nasıl geliştireceğini bilmediğiniz diğer her şey pas geçilebilir.
Çoğu DLSR'da bir limitör, rüzgar gürültüsü azaltma ve ACG özelliği olacaktır (sizinkinde farklı bir EQ veya kazanç kontrolü olabilir) - bunları kapatın. Bunlar dahili mikrofon kullanımı için tasarlanmıştır ve bir VideoMic ile sesi post prodüksiyonda [efn_note] Post prodüksiyon video çekimi yapıldıktan sonra stüdyoya girip kayıtlar üzerinde yapılan tüm işlem sürecine verilen isimdir. Bu işlemler hem görüntü (color correction gibi) hem de ses (normalising gibi) üzerinde olabilir. [/efn_note] düzenleyerek çok daha iyi sonuçlar elde edersiniz. Kazancınız doğru ayarlanmışsa bir limitöre gerek duyulmayacaktır, limitör sesinizi fazla sıkıştırılmış ve dengesiz hale getirebilir. Sesinizin temiz ve net olmasını sağlayacak çok daha etkili rüzgar gürültüsü azaltma yolları vardır.
Ses Seviyelerinizi İzleyin
Kayıt esnasında endişelenmeniz gereken tek şey DLSR'nızın ses seviyeleridir ve bu çok önemlidir. Farklı kameralar farklı ön amplifikatörlere (preamp) sahiptir - bazıları diğerlerinden daha iyidir - ve hepsi gelen sesi farklı bir şekilde işleyecektir. Sizinki özellikle "sıcak" olabilir, bu da bozulmaya neden olacak şekilde aşırı yüklenmek çok daha kolay olacak anlamına gelmektedir. Eğer ampliniz sıcak değilse iyi ve güçlü bir sinyal almak için ses seviyenizi yükseltmeniz gerektiğini farkedeceksiniz. İkinci durum DSLR'lar için daha az yaygındır, çoğu oldukça “sıcak” ön amfiye sahiptir.
Ses seviyeleri desibel (dB) ile, ve genellikle eksi ölçekte numaralandırılmış olarak ölçülür ve sıfır maksimum seviyedir. Kameranızda ses seviyeleri ekran üzerinde dikey veya yatay bir metre şeklinde gösterilir. Ses seviyesini ayarlamanın altın kuralı, ölçüm cihazınızın asla 0 db'e ulaşmadığından emin olmaktır - bu da sesin bozulması ile sonuç veren, sinyalin kesilmesine neden olabilir. Bunu dinlemenin ne kadar nahoş olduğunu hepimiz biliyoruz ve bu konuda post aşamasında yapabileceğiniz çok az şey var.
Ne olur ne olmaz, ses seviyeleriniz her zaman eksi dB aralığında 'yeşil bölgede' durmalıdır. 'Sarı bölge' güvenlik ağıdır – bu seviyenin 0 db'ye doğru yaklaşmakta olduğunu gösterir. 'Kırmızı bölge' bozulmanın oluşacağı yerdir. Ses kaynağınızın şiddeti birden yükseldiğinde seviyelerinizin "kırpılarak" bozulmasının önüne geçebilmek için kendinize bol miktarda “güvenlik payı” -headroom- verecek şekilde yeşil bölgede kalmaya çalışın. Ayrıca, post esnasında ses düzeyini artırdığınızda, güçlü ve net bir ses elde edilemeyeceğinden seviyelerin çok düşük olmasını da istemezsiniz. -12db civarı hedeflenmesi gereken iyi bir alandır.
Dinamik ve öngörülemeyen bir ses kaynağından (örneğin, bir futbol oyunu veya heyecanlı bir konuşmacı) kaydediyorsanız, en yüksek anı dinleyin ve izleyin, ve ses seviyelerini zirvedeki sarı bölgenin hemen altında kalacak şekilde ayarlayın. Bu, sinyalinizin hiç bir zaman kesilmemesini sağlayacaktır. Eğer nispeten sessiz kısımların çok sessiz kalacağından endişe ediyorsanız, bunun post prodüksiyonda kompresyon kullanılarak yükseltilebileceğini unutmayın.
Video mikrofonunuzda kazanç kontrolü varsa -örneğin üç konumlu kazanç kontrolü olan (-10db, 0 veya + 20db) VideoMic Pro gibi - bunu kameranızın ses seviyeleriyle dengelemeyi unutmayın. Her zaman kameranızın ön amplifikatörünü çok zorlamamaya çalışın. Genellikle bunlar düşük kaliteli olduğundan, düşük bir sinyali yükseltmek adına bunları çok çalıştırmak sesinize daha fazla gürültü getirecektir. + 20dB kazanç artışı ile VideoMic kullanmak, ön amplifikatörün yükünü gerçekten hafifletebilir ve size çok daha net bir sinyal verebilir.