Film 101 Audio: DSLR ile En İyi Ses Nasıl Elde Edilir?

DSLR kameraları, film yapımcılarının büyük bir kısmı için akla ilk gelen kayıt aracıdır. Akıllı telefonların, kompakt kayıt cihazlarının ve pro video kameraların her birinin  kendi meziyet ve kullanımları vardır, fakat bir çoğu için DSLR'lar kendilerinden istenen her şeyi ve fazlasını yapabilme kapasitesine sahiptir. Çok yönlüdür, mükemmel kalitede video üretir ve oldukça uygun maliyetlidir. Fakat yine de bir sorun var: DSLR'lar sesi iyi keydetmezler.

Eğer bir DLSR yapımcısıysanız, bir film çekmeye başladığınızda muhtemelen fark ettiğiniz ilk şeylerden biri de budur. DSLR'da bulunan dahili mikrofonlar pek çok amaç için neredeyse kullanışsızdır. Ve muhtemelen şu soruyla karşılaşırsınız: DSLR'ımdan nasıl daha iyi ses alabilirim? Düşünmeniz gereken bazı şeyler var. Haydi bir bakalım!

İyi Bir Mikrofon Edinin

İlk adım kendinize kaliteli bir mikrofon edinmenizdir. Bu makalede, VideoMic serimizde olduğu gibi kamera üstü mikrofon kullanımına bakıyor olacağız.

Bunlar birçok nedenden dolayı harikadır. Öncelikle, ses kalitesini çok iyileştirecek ancak çok pahalıya gelmeyecektir. Bir DLSR ve VideoMic (artı, kendi video çekme kabiliyetiniz) ile, binlerce dolar değerindeki makinelerle rekabet edecek profesyonel kalitede video oluşturabilirsiniz. İkincisi, kompakt ve mütevazidirler; kurulumu ve kullanımı hızlı ve kolaydır; böylece size çekim yaparken tam bir özgürlük sağlar.

Son olarak çok yönlüdürler – VideoMic’ler, diyalog kaydetmekten Foley çekmeye ve anlık ambiyansı yakalamaya kadar, film yapımı için çok çeşitli ses yakalama gereksinimleri için kullanılabilir.

Video mikrofonlarımız (Stereo VideoMic hariç) ses kaynaklarını doğrudan önden alarak sesi arkadan ve yandan reddetmek için tasarlanmıştır, bu da kameranızın önündeki şeye odaklanacağı anlamına gelir ve sizi, mikrofonunun nereye baktığını kontrol etmeye değil, çektiğiniz şeye odaklanmanızı sağlar. Eğer sette ses kaydetmek için ayarladığınız özel bir kişi varsa, VideoMic’lerimiz harika bir boom mikrofon olabilir. Ya da Foley kaydediyorsanız, basit bir şekilde VideoMic'inizi bir joby mount!a takın ve nesnenize yaklaşarak kayıt alın. VideoMic serimize buradan göz atın ve VideoMic'inizin farklı kullanımları hakkındaki makalemizi inceleyin.

Otomatik Kazanç Kontrolünü Kapatın

Çoğu DSLR kameralar otomatik kazanç kontrolü özelliğine sahiptir (ACG). Bunun kapalı olduğundan emin olun! Bu çok önemli. ACG, kameranızdaki kayıt düzeylerini aldığı sesin düzeyine göre otomatik olarak ayarlar. Bu kulağa faydalı bir özellik gibi geliyor - bir tür kompresör / limitör gibi. Problem şu ki, bu pek iyi çalışmıyor. Aslında, kameranıza takılı bir video mikrofonunuz varsa, bu kesinlikle sesi tamamen mahvedecektir - seviyeleriniz darmadağın olacak, arka plan gürültüsü yükselecek ve konuşmaya başladığınızda, hızlı bir şekilde ses kısılmaya başlayarak konuştuğunuz ilk bir kaç kelimeyi cümlenin geri kalanına kıyasla rahatsız edici derecede yüksek - ve hatta bozuk- hale getirecektir. Kameranızın menüsünde oto-kazanç ayarını bulun, kapatın ve kapalı devrede bırakın.

Kameranızın Ses Ayarlarını Atlayın

Kameranızın ses ayarlarındayken, başka neleri kontrol edebileceğinize ve neleri kapatabileceğinize bakın. Pratik olarak, endişelenmeniz gereken tek şey kazanç ayarlarıdır (bu noktaya değineceğiz); tam olarak nasıl çalıştığını ve sesi nasıl geliştireceğini bilmediğiniz diğer her şey pas geçilebilir.

Çoğu DLSR'da bir limitör, rüzgar gürültüsü azaltma ve ACG özelliği olacaktır (sizinkinde farklı bir EQ veya kazanç kontrolü olabilir) - bunları kapatın.  Bunlar dahili mikrofon kullanımı için tasarlanmıştır ve bir VideoMic ile sesi  post prodüksiyonda [efn_note] Post prodüksiyon video çekimi yapıldıktan sonra stüdyoya girip kayıtlar üzerinde yapılan tüm işlem sürecine verilen isimdir. Bu işlemler hem görüntü (color correction gibi) hem de ses (normalising gibi) üzerinde olabilir. [/efn_note] düzenleyerek çok daha iyi sonuçlar elde edersiniz. Kazancınız doğru ayarlanmışsa bir limitöre gerek duyulmayacaktır, limitör sesinizi fazla sıkıştırılmış ve dengesiz hale getirebilir. Sesinizin temiz ve net olmasını sağlayacak çok daha etkili  rüzgar gürültüsü azaltma yolları vardır.

Ses Seviyelerinizi İzleyin

Kayıt esnasında endişelenmeniz gereken tek şey DLSR'nızın ses seviyeleridir ve bu çok önemlidir. Farklı kameralar farklı ön amplifikatörlere (preamp) sahiptir - bazıları diğerlerinden daha iyidir - ve hepsi gelen sesi farklı bir şekilde işleyecektir. Sizinki özellikle "sıcak" olabilir, bu da bozulmaya neden olacak şekilde aşırı yüklenmek çok daha kolay olacak anlamına gelmektedir. Eğer ampliniz sıcak değilse iyi ve güçlü bir sinyal almak için ses seviyenizi yükseltmeniz gerektiğini farkedeceksiniz. İkinci durum DSLR'lar için daha az yaygındır, çoğu oldukça “sıcak” ön amfiye sahiptir.

Ses seviyeleri desibel (dB) ile, ve genellikle eksi ölçekte numaralandırılmış olarak ölçülür ve sıfır maksimum seviyedir. Kameranızda ses seviyeleri ekran üzerinde dikey veya yatay bir metre şeklinde gösterilir. Ses seviyesini ayarlamanın altın kuralı, ölçüm cihazınızın asla 0 db'e ulaşmadığından emin olmaktır - bu da sesin bozulması ile sonuç veren, sinyalin kesilmesine neden olabilir. Bunu dinlemenin ne kadar nahoş olduğunu hepimiz biliyoruz ve bu konuda post aşamasında yapabileceğiniz çok az şey var.

Ne olur ne olmaz, ses seviyeleriniz her zaman eksi dB aralığında 'yeşil bölgede' durmalıdır. 'Sarı bölge' güvenlik ağıdır – bu seviyenin 0 db'ye doğru yaklaşmakta olduğunu gösterir. 'Kırmızı bölge' bozulmanın oluşacağı yerdir. Ses kaynağınızın şiddeti birden yükseldiğinde seviyelerinizin "kırpılarak" bozulmasının önüne geçebilmek için kendinize bol miktarda “güvenlik payı” -headroom- verecek şekilde yeşil bölgede kalmaya çalışın. Ayrıca, post esnasında ses düzeyini artırdığınızda, güçlü ve net bir ses elde edilemeyeceğinden seviyelerin çok düşük olmasını da istemezsiniz. -12db civarı hedeflenmesi gereken iyi bir alandır.

Dinamik ve öngörülemeyen bir ses kaynağından (örneğin, bir futbol oyunu veya heyecanlı bir konuşmacı) kaydediyorsanız, en yüksek anı dinleyin ve izleyin, ve ses seviyelerini zirvedeki sarı bölgenin hemen altında kalacak şekilde ayarlayın. Bu, sinyalinizin hiç bir zaman kesilmemesini sağlayacaktır. Eğer nispeten sessiz kısımların çok sessiz kalacağından endişe ediyorsanız, bunun post prodüksiyonda kompresyon kullanılarak yükseltilebileceğini unutmayın.

Video mikrofonunuzda kazanç kontrolü varsa -örneğin üç konumlu kazanç kontrolü olan (-10db, 0 veya + 20db) VideoMic Pro gibi - bunu kameranızın ses seviyeleriyle dengelemeyi unutmayın. Her zaman kameranızın ön amplifikatörünü çok zorlamamaya çalışın. Genellikle bunlar düşük kaliteli olduğundan, düşük bir sinyali yükseltmek adına bunları çok çalıştırmak sesinize daha fazla gürültü getirecektir. + 20dB kazanç artışı ile VideoMic kullanmak, ön amplifikatörün yükünü gerçekten hafifletebilir ve size çok daha net bir sinyal verebilir.

Ses Seviyelerini Kulaklıklarla Takip Edin

Birçok modern DLSR, sesi kontrol etmek için kulaklık çıkışlarına sahiptir ve bunlar kaydedilen seslerin kırpılmadığından, dışarıdan gelen herhangi bir gürültü veya sesi bozabilecek başka bir şey olmadığından emin olmak adına çok kullanışlıdır. Her zaman kullanışlı bir çift kulaklığınızın olduğundan emin olun, (ne olur ne olmaz, çantanıza ekstra bir çift kulaklık atın!) ve kayıt yapacağınız her zaman bunları kullanın. Eğer kameranızın kulaklık çıkışı yoksa, belki harici bir ön amplifikatör almak isteyebilirsiniz.

Harici Bir Ön Ampli Kullanın

DSLR'ların dahili ön amplifikatörleri çok iyi değildir. Eğer iyi bir mikrofonunuz varsa, bir adım daha ileri giderek harici bir ön ampli satın almak isteyebilirsiniz. Bu bir zorunluluk olmamakla birlikte, DSLR'nızın sesini iyileştirmek adına kesinlikle büyük bir adım olacaktır. Ön ampli kullanımı için iki yol vardır: kamera üstüne takılan ön ampli veya tamamen ayrı bir kayıt sistemi. Bir çok DSLR için, harici kamera ön amplileri oldukça yeterlidir. Bunlar doğrudan kameranızın cold shoe yuvasına girer (Çoğunun mikrofonunuzu monte edebilmeniz için kendine ait bir veya iki cold shoe yuvası vardır) ve doğrudan kameranızın ses girişine takılır, böylelikle ayrı bir kayıt sistemi ile kayıt aldığınızda post prodüksiyonda yapmak zorunda kalacağınız ses senkronizasyonu işinden kurtulmuş olursunuz. 

Unutulmaması gereken şey, bunların kameranın ön amplisini tamamen pas geçmemesidir, bu nedenle ayarlanması gereken iki kazanç ayarı olacaktır (mikrofonunuzda kazanç kontrolü varsa üç tane). Harici ön amplinin kazancını desteklemesi için kameranın kendi ses seviyelerini ayarlanması konusunda endişelenmenize gerek yok, sadece onları düşük - sarı bölgeden uzak - bir yerde tutun ve burada bırakın. Harici ön amplifikatörünüz size ihtiyacınız olan tüm kontrolü verecektir.

Eğer VideoMic kullanıyorsanız, ön amfinizde 3,5 mm TRS giriş jakı olduğundan emin olun. Eğer yoksa, bir VXLR veya VXLR+ adaptörüne ihtiyacınız olacaktır (mikrofonunuza bağlı olarak).

Sesi etkileyecek birçok farklı etken vardır - mikrofonlarınızı nasıl konumlandırdığınız, nerede kayıt yaptığınız, sesi post'ta nasıl düzenlediğiniz gibi – fakat bu adımları izlerseniz, DLSR'nızdan gelen ses temiz ve net olacaktır. RØDE VideoMic serisi hakkında daha fazla bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

İLGİLİ ÜRÜNLER

VideoMic

VideoMic

favorite

Üye girişi yapınız
Fiyat ₺6.372,17

Rycote Shockmount'lu Video Shotgun Mikrofon

VXLR

VXLR

favorite

Üye girişi yapınız
Fiyat ₺468,84

XLR - minijack dönüştürücü

VXLR+

VXLR+

favorite

Üye girişi yapınız
Fiyat ₺1.289,31
Stok Durumu: 19 Stokta Var

XLR - minijack dönüştürücü

RØDE Microphones, Avustralyalı bir iş insanı tarafından Sydney'de 1967 yılında kurulmuş bir ses firmasıdır. 10 dönümlük bir alana yayılan fabrikasında 60 milyon dolarlık hassas üretim cihazlarına ve 250 kişiyi aşkın uzman kadroya sahiptir. Sydney dışında Los Angeles, New York, Hong Kong, Shenzhen ve Seul'de ofisleri bulunan RØDE, 117 ülkede satış yapmaktadır. RØDE, özellikle video mikrofonları pazarında takip edilen bir lider üretici durumdadır.

İLGİLİ YAZILAR

Karşılaştırma listesine eklendi.