Mono Stereo'ya Karşı: Hangi Mikrofonu Seçmeliyim?

Mono ya da Stereo : Hangi Video Mikrofona İhtiyacım Var?

RØDE'da aldığımız en yaygın sorulardan biri: “Mono mu yoksa Stereo Mikrofon mu kullanmalıyım? Hangisi daha iyi ve neden? ”

Ses ile ilgilenmeye yeni başlayanlar için cevap oldukça açık: stereo her zaman monodan daha iyi ses verir, değil mi? Ve genellikle bir stereo mikrofonun daha yüksek bir fiyat etiketine sahip olduğu görünür, bu sebeple stereo mikrofon daha iyi olmalı, değil mi?

Maalesef, bu konu o kadar basit değil. Her iki tür mikrofon da, belirli sebeplerden dolayı vardır ve tercih edilmelerinin sebepleri kayıt durumuna ve ortama bağlı olacaktır.

Peki sizin için hangisinin en uygun olduğunu nereden biliyorsunuz?

Seçim yapmadan önce, kaydetmek istediğiniz ses kaynağını, içinde bulunduğu ortamı ve yakın mesafedeki hem istenen hem de istenmeyen tüm olası sesleri dikkatle düşünmeniz gerekecektir. Bu faktörler, her bir mikrofon türünün yönel özellikleri ile ilgili olan temel bilgilerle birleştirildiğinde, bilinçli bir karar vermeniz için iyi bir platform sağlayacak ve kayıtlarınız için mümkün olan en iyi sonuçları verecektir.

İlk önce, her bir mikrofon tipinin yönel özelliklerine bir göz atalım.

Mono Mikrofonlar (Yönlü Mikrofonlar olarak da bilinir)

Basit bir şekilde söylemek gerekirse, mono mikrofon tek kanal kayıt yapmak için tek bir mikrofon kapsülü kullanır. Bu tek kapsül, genellikle öne doğru dönük olup, istenen ses kaynağına işaret edecek şekilde tasarlanmıştır ve bu nedenle mono mikrofonlar aynı zamanda "yönlü" mikrofonlar olarak da bilinir.

Bu mikrofonlar, yalnızca belirli bir kaynaktan gelen sese, genelliklede ön taraftan gelen seslere odaklanmak istediğinizde, ve mikrofonunuzun konumlandığı yerin yanlarından ve arkasından gelen sesler gibi diğer yönlerden gelen sesleri büyük ölçüde almak istemediğiniz istediğiniz durumlar için en uygun olanıdır.

Müzik veya stüdyo ortamında bunun bazı yaygın örnekleri RØDE NT1, NTK veya NT5 mikrofonlarıdır. Yayın veya video ortamlarında ise yaygın örnekler NTG3, NTG4, VideoMicro veya VideoMicPro + ‘dır.

Stereo Mikrofonlar

Adından da anlaşılacağı üzere, stereo mikrofonlar iki ses kanalı kaydetmek için iki ayrı kapsül kullanırlar. Bu kapsüller tipik olarak mikrofon konumunun soluna ve sağına bakan sabit bir düzende olup sağdan ve soldan kulaklarınızın sesi nasıl duyduğunu yansıtan daha doğal bir ses kaydı yapar.

Bu mikrofonlar, tek bir ses kaynağına odaklanma ihtiyacınız olmadığında, bir alanın veya ortamın doğal ambiyansını yakalamanız için harikadır.

Stereo mikrofonlardaki yaygın kapsül düzeni, RØDE NT4, iXY ve Stereo VideoMic modellerinde kullanılan “X / Y” düzenlemesidir.  

Şimdi, bu mikrofon türlerini çok yaygın olarak kullanılan fakat birbirine zıt iki kayıt durumuna uygulayalım: dış mekan görüşmesi ve canlı müzik.

Örnek 1 - Röportaj Durumu (Dış Mekan)

Tipik bir görüşme durumunda, yukarıda gösterildiği gibi, kişi kamera yönüne bakarken konuşmaları kaydın ana odak noktasıdır. Dışarıda bir konumda olduğumuz için, mümkün olduğunca kaydetmek istemeyeceğimiz, arka plandan gelen trafik ve konuşan insan sesleri gibi istenmeyen sesler olabilir.

Bu durumu stereo bir mikrofon ile ele alırsak, kamera konumunun sağından ve solundan ses yakalıyor olacağız. Bu bize istenen sonucu vermeyecek, çünkü konuşan kişi bu gürültüden boğulacaktır.

Mono/yönlü bir mikrofon kullanarak, yalnızca kameraya konuşan kişiye odaklanabilir ve etraftaki trafik gürültüsü ve diğer sebeplerden oluşan sesleri yok sayabiliriz. Bu, izleyicilerin dikkatini daha etkili bir şekilde çekecek ve videonuza eşlik etmesi için net bir ses kaydı sağlayacaktır.

Bu gibi durumlarda veya elde etmek istediğiniz sesin belirli bir yönden geldiği benzer durumlarda, mono mikrofon ideal seçim olacaktır.

Örnek 2 – Geniş Bir Sahnede Canlı Müzik

Bu örnekte, bir müzik grubunun kısmen geniş bir sahnede çaldığı tipik bir canlı müzik kurulumu görüyoruz. Sahnenin genişliğine yayılmış çeşitli enstrümanlar, vokalistler ve her iki tarafta PA hoparlörler yer almakta. Bu sahnenin genişliği önemli, çünkü her bir grup üyesinin sesi (amfi ile veya değil) “geniş stereo görüntüsü” olarak bilinen şeyi yaratarak soldan sağa doğru yayılır. 

Bu durumda mono bir mikrofonu ele alırsak (kırmızı okla gösterilmiş), yalnızca sahnenin belirli bir alanından ses alınır, kenarlardan gelen ses ise büyük ölçüde görmezden gelinir. Sonuçta kayıtta büyük ölçüde kaybolan belli sesler olacağından ortaya çıkan ses dengesiz ve  arzu edilen bir dinleyici deneyiminden çok uzak olacaktır!

Stereo mikrofonu kullanarak (mavi ok ile gösterilmiş ), hem sağa hem de sola bakan kapsülleri kullanarak daha geniş bir ses yayılımı yakalıyoruz. Ortaya çıkan ses, odada dinleyici olarak duyabileceğimiz seslerin daha dengeli ve gerçekçi bir temsili olacaktır, çünkü her enstrüman belirli bir ses kaynağına vurgu yapmadan dengeli olarak kayıtta yer alacaktır. 

Bu gibi bir örnekte veya geniş bir ses alanının kaydedilmesi gerektiği ya da kayıt ortamının doğal ambiyansının ses için önemli olduğu diğer durumlarda, stereo mikrofon ideal bir seçim olacaktır.

Gördüğünüz gibi, her zaman daha pahalı veya karmaşık olan stereo mikrofon daha iyi bir seçenek değildir. Tabi ki, mikrofon seçimi herhangi bir kayıt için düşünülmesi gereken tek şey değil, ancak mikrofonlarınızın nasıl çalıştığını ve nasıl en iyi şekilde kullanıldıklarını bilmek size herhangi bir proje için iyi bir başlangıç ​​noktası olacaktır.

RØDE Microphones, Avustralyalı bir iş insanı tarafından Sydney'de 1967 yılında kurulmuş bir ses firmasıdır. 10 dönümlük bir alana yayılan fabrikasında 60 milyon dolarlık hassas üretim cihazlarına ve 250 kişiyi aşkın uzman kadroya sahiptir. Sydney dışında Los Angeles, New York, Hong Kong, Shenzhen ve Seul'de ofisleri bulunan RØDE, 117 ülkede satış yapmaktadır. RØDE, özellikle video mikrofonları pazarında takip edilen bir lider üretici durumdadır.

İLGİLİ YAZILAR

Karşılaştırma listesine eklendi.